بررسی DmC: Devil May Cry

بررسی DmC: Devil May Cry

DmC: Devil May Cry

بررسی DmC: Devil May Cry

شاید آن موقع که Hideki Kamiya در حال ساخت نسخه ای جدید از Resident Evil بود هیچ گاه به این روز فکر نمی کرد که به بازیی خواهد رسید که پایه گذار بسیاری از اساس سبک Hack and Slash شود . کامیا که متوجه تفاوت های بسیار نسخه ی در حال ساخت با بازی و ریشه های رزیدنت اویل شد و در آن پتانسیل تبدیل شدن به یک IP موفق را دید تصمیم گرفت تا آن را به یک بازی کاملا مستقل تغییر دهد . بازیی که 4 نسخه از آن منتشر شد و طرفداران زیادی هم پیدا کرد .
بعد از عرضه چهارمین نسخه ی شماره دار از بازی آقای کامیا از این بازی کنار گذاشته شد و Capcom رویه ی خود نسبت به این بازی را تغییر داد . ساخت عنوان جدید از استودیوی Platinum Games به استودیوی غربی Ninja Theory که سابقه ساخت Enslaved و Heavenly Sword را در کارنامه ی خود داشت واگذار شد .
در سال 2010 اولین اخبار توسط مجله ی Game Informer به بیرون درز کرد تا در نمایشگاه TGS 2010 کپکام رسما ساخت این بازی را تایید کند . اولین تصاویر و تریلرهای بازی موجبات خشم طرفداران قدیمی این سری را در بر داشت . ظاهر و ملیت و شاید شخصیت دانته به طور کلی تغییر کرده بود و با وجود شماره دار نبودن بازی ، بحث Reboot بودن آن داغ شد . پس از فشار طرفداران بازهم تغییراتی در دانته ایجاد شد ولی کافی به نظر نمی رسید .
دانته جوانی علاف و خوش گذران غربی با ملیتی انگلیسی شده بود و از همه مهمتر رنگ موهای او از سفید به سیاه تغییر کرده بود .

 

بررسی DmC: Devil May Cry

داستان
داستان بازی از آن جایی شروع می شود که دانته پس از خوشگذرانی های بیش از حد شب گذشته ، بیدار می شود . دختری به نام Kat به سراغ او می آید و از او درخواست کمک می کند که ناگهان دنیا در مقابل چشمان دانته شروع به تغییر می کند . هیولایی بزرگ از دریا به سمت خانه دانته حمله می کند و تنها کسی که می تواند دانته را در این شرایط راهنمایی کند کت می باشد . پس از مبارزه با موجودات عجیب ، دانته به همراه کت به محلی که فرماندهی گروهی موسوم به Order قرار دارد می روند و در آنجا با Virgil ملاقات می کند .
ویرجیل که می بیند دانته او را به یاد نمی آورد و هیچ چیزی از دوران کودکی اش در خاطرش نمانده، سعی می کند تا گذشته را به یاد دانته بیاورد .
پدر دانته ، Sparda یک شیطان و مادرش Eva یک فرشته بود . سال ها قبل شیطانی به نام Mundus به خانه ی آنها حمله می کند و Eva را کشته و Sparda را اسیر و تبعید می کند . بعد از دیدن و شنیدن این موضوع ، دانته قصد بر انتقام از Mundus می گیرد . اما در زمان حال ، Mundus صاحب شهر Limbo که دانته هم در آن زندگی می کند شده است و توانسته با استفاده از قدرت های شیطانی خود کنترل کامل شهر را به دست بیاورد . Mundus با استفاده از ابزارهایی مثل دوربین های مدار بسته و رسانه های جمعی افکار عمومی را در دست دارد و با نوشیدنیی شیطانی که مردم را به خود معتاد کرده است آنها را طوری که خودشان هم نمی دانند برده ی خود ساخته است .
با این اوصاف کار دانته بسیار مشکل است و برای از بین بردن Mundus باید کم کم او را ضعیف و در نهایت از بین برد که این کار هم با از بین بردن مراکز مهمی همچون ایستگاه تلویزیونی محقق می شود ……

گفتنی است که در پایان بازی ، دلیل سفید بودن موهای دانته در سری اصلی بازی معلوم می شود !

بررسی DmC: Devil May Cry

گیم پلی
سبک بازی که Hack and Slash می باشد همانند نسخه های قبلی بازی دارای سرعت بالایی می باشد . کنترل بازی دارای روندی خوب و روان می باشد . حتی گیمرهای تازه وارد به این سری هم به سرعت با آن آشنا می شوند . تعداد کمبو های طراحی شده برای دانته بسیار بالا می باشد . سازندگان با قرار دادن حالتی که سیستم فرشته ای به آن می گویند این تنوع را دو چندان کرده اند . در این حالت ، دنیای اطراف دانته دوباره دچار تغییر می شود ، موهایش به رنگ سفید در می آید و قدرت ضرباتش به مراتب مرگبار تر می شوند . همچنین در این حالت اکثر دشمنان در هوا معللق می شوند که کار را برای از بین بردنشان راحت تر می کند .

سلاح های بازی از تنوع بالایی برخوردار هستند . بازی دارای 5 سلاح سرد و 3 سلاح گرم می باشد که با طی کردن مراحل به دست می آیند . به جز شمشیر اصلی دانته ، 4 سلاح دیگر به دو دسته ی شیطانی و فرشته ای تقسیم بندی می شوند .
سلاح های فرشته ای دارای سرعت بالا و قدرت پایین و نور آبی رنگ هستند که برای مبارزه با تعداد زیاد دشمنان کاربرد دارد و سلاح های شیطانی که به رنگ قرمز هستند دارای سرعت پایین و قدرت بالا می باشند و برای از بین بردن Boss های بازی بسیار لازم می باشند . سلاح های گرم هم که برای از بین بردن دشمن از فاصله ی دور کاربرد دارد .
هر کدام از این دو نسخه از سلاح هم دارای ضربات معمولی و ضربات قدرتی می باشند که در اکثر ضربات قدرتی شاهد بردن نبرد به آسمان هستیم طوری که با زدن ضربه دشمن به آسمان پرتاب می شود و دانته هم می تواند با پرش ، ضربات خود به دشمن را ادامه دهد .
اما جدای از سلاح های فرشته ای و شیطانی ، دانته به دو چنکگ برای هر نوع نیز مجهز است . چنگک فرشته ای که دانته را به سمت هدف مشخص می برد و چنگک شیطانی که هدف را به سمت دانته و مرگ می کشد .

از بزرگترین قسمت های گیم پلی بازی را می توان محیط پلتفرمر بازی دانست . شهر Limbo را می توان بزرگترین دشمن دانته در بازی دانست . به محض دیده شدن دانته توسط دوربین های مدار بسته ، شهر تبدیل به برزخی برای دانته می شود که هر لحظه برای از بین بردنش تلاش می کند . دیوارها به هم نزدیک می شوند و یا زیر پای دانته ناگهان خالی می شود که باید با پرش ها و استفاده از چنگک ها خود را به مکان امن برسانید که همین قسمت حدود 70 درصد بازی را به خود اختصاص می دهد .

بررسی DmC: Devil May Cry

تنوع دشمنان در نوع خود بسیار بالاست . در هر مرحله شاهد اضافه شدن نوعی جدید از دشمنان هستید که بعضا نسخه ای ارتقاء یافته از همنوعان خود در مراحل قبل هستند . این دشمنان هم را می توان به سه گروه تقسیم کرد : دشمنانی که بر روی زمین هستند ، دشمنانی که در آسمان هستند و پرواز می کنند و بالاخره Boss ها که در آخر مراحل قرار دارند .
دوباره خود این دشمنان هم دارای تنوع هستند . برخی با سلاح های فرشته ای و برخی با سلاح های شیطانی قابل کشتن هستند که ترکیب این دشمنان در یک مکان باعث به چالش کشیدن گیمر می شود .

مراحل طراحی شده در بازی بالغ بر 20 مرحله ی اصلی و چند مرحله ی فرعی می باشد . مراحل اصلی ، روند داستانی بازی را پیش می برند و هر کدام در مکان های مختلفی انجام می شوند که پس از انجام چند مرحله باید با Boss مربوط به آن بخش مبارزه و آن قسمت را پشت سر بگذارید . در کل مراحل بازی را می توان در حدود 8 منطقه کلی دید که با توجه به تعداد کم مناطق ، دارای تنوع بالایی هستند که تکراری بودن آن را کم می کند .
البته بر خلاف نسخه های قبلی این بازی ، در این بازی شاهد فقط 6 باس خواهید بود که در نوع خود عجیب می باشد .
مراحل فرعی هم در بازی وجود دارد . این مراحل که به صورت درهایی در گوشه و کنار مراحل اصلی قرار دارند ، هر کدام دارای کلیدی منحصر به فرد هستند که با پیدا کردن کلید آن ها می توانید به آن دست پیدا کنید . با انجام این مراحل می توانید امتیاز و جوایزی دریافت کنید که به پیشبرد بازی برای تان بسیار موثر هستند .

سیستم Upgrade هم در بازی گنجانده شده است . برای آپگرید کردن می توانید در ابتدای هر مرحله و قبل از ورود به مرحله ، این کار را انجام دهید و یا به مکان های مشخصی که در بین مسیر پیشبرد مراحل وجود دارند رفته و قابلیت های خود را بهبود بخشید . تمامی اسلحه های و کمبوهای دانته قابل ارتقاء هستند . هر اسلحه بیش از 10 ارتقاء را در بر می گیرد که با پیدا کردن Orb ها و جمع آوری امتیاز از کشتن دشمنان می توانید آن ها را ارتقا دهید . همچنین قابلیت تمرین هر ارتقاء هنگام خرید آن و آشنایی با نحوه ی استفاده از آن قبل از ورود مجدد به بازی وجود دارد .

بررسی DmC: Devil May Cry

HUD بازی بسیار ساده و در عین حال جذاب طراحی شده است . در گوشه سمت چپ تصویر دو نوار وجود دارد . یکی نشان دهنده مقدار سلامتی دانته است که اگر کم شود با کشتن دشمنان بر آن اضافه می شود و نوار کوچکتری که در زیر آن قرار دارد و با کشتن سریع دشمنان پر می شود مقدار استفاده دانته از حالت فرشته ای را نمایش می دهد ، هرچه این نوار بیشتر باشد دانته مدت زمان بیشتری را می تواند در حالت فرشته ای خود باقی بماند .
در سمت راست و بالای تصویر در هنگامی که ضرباتی سریع و مرگبار به دشمن وارد می کنید شاهد امتیازات مربوط به آن خواهید بود و در نهایت در سمت چپ و پایین تصویر هم 3 نوع سلاح دانته را خواهید داشت که در نسخه ی PC با استفاده از موس می توانید به راحتی بین آن ها سوئیچ کنید .

بررسی DmC: Devil May Cry

پس از به پایان رساندن خط داستانی که شاید کمی کوتاه و برای به پایان رساندن آن فقط 8 ساعت لازم است ، شاهد آزاد شدن نوعی از درجه سختی به نام Dante must Die و همچنین قابلیتی جدید در تنظیمات بازی که باعث سفید شدن موهای دانته در تمام مراحل بازی می شود خواهید بود .
درجه های سختی بازی با توجه به نوعشان دارای خصوصیاتی متفاوت هستند . مثلا در درجات سختی بالا ، شاهد از بین رفتن دانته بر اثر برخورد یک ضربه خواهید بود که ارزش تکرار بازی را بالا می برد .

بررسی DmC: Devil May Cry

گرافیک
بازی DmC برای اولین بار از موتور Unreal Engine 3 استفاده کرده است و انصافا در استفاده از این موتور به خوبی عمل کرده است . بخش گرافیکی بازی را می توان یکی از بی نقص ترین بخش های بازی دانست که اوج آن را در نورپردازی و سایه پردازی های بازی دید .
طراحی شخصیت های اصلی بسیار بالاست و طراحی حرکات صورت آن ها با استفاده از Motion Capture توانسته حالتی طبیعی را به شخصیت ها بدهد . طراحی Boss ها هم دارای جزئیات بالایی می باشد . دشمنان معمولی بازی هم با تنوع بالا و خوب طراحی شده اند .
چشم انداز بازی هم بازی را زیباتر از قبل کرده و نمای شهر را می توان تا دوردست مشاهده کرد . البته از نمای نزدیک ، اشیاء و محیط بازی دارای نقاط ضعفی هستند که دلیل بیشترشان را می توان موتور استفاده شده در بازی دانست .

رنگ بندی محیط هم از نکات هنری بازی به حساب می آید . در اکثر مراحل شاهد رنگ هایی تند مانند قرمز و نارنجی هستیم که البته در برخی از قسمت ها بیش از حد از رنگ های عجیب و غریب و تند استفاده شده ، ولی باز هم به تنوع محیط می افزاید .

اما در قسمت فیزیک بازی بر خلاف گرافیک آن عمل شده است . عملا در محیط بازی شاهد هیچگونه فیزیک و تعاملی نخواهید بود . هیچ چیز قابل تخریب نیست و برخی باگ ها هم در آن دیده می شود که مهمترین آن ها را می توان گیر کردن Boss ها در قسمتی از محیط دانست که باعث از بین رفتن ساده ی آن ها توسط دانته می شود . در برخی مناطق هم برخی شمنان به کلی از منطقه خارج می شوند و امکان از بین بردنشان وجود ندارد و باید از آخرین Check Point دوباره به ادامه بازی پرداخت .

صداگذاری
اکثر آهنگ های بازی توسط گروه Noisia و در سبک الکترونیک و راک ساخته شده اند که در هنگام مبارزات به اوج خود می رسند و لذت مبارزات را به بالاترین سطح خود می رسانند . در هنگام پخش دموها و یا قسمت های پلتفرمر هم شاهد موسیقی هایی آرام تر هستیم که البته با شروع کردن محیط به تلاش برای از بین بردن دانته ، دوباره شاهد اوج گرفتن موسیقی می شویم .

صداگذاری شخصیت ها کاملا مطابق با نوع شخصیت و هماهنگ با حرکات صورت آن ها می باشد . از صداگذاران بازی می توان به : Tim Philips در نقش دانته ، David de Lautour در نقش ویرجیل ، Sage Mears در نقش کت و Louis  Herthum در نقش مانداس اشاره کرد .

در کل صداگذاری بازی هم در سطح قابل قبولی می باشد و نقص خاصی در آن دیده نمی شود . به جز اینکه در برخی مواقع تعداد دیالوگ های پایین مشکل ساز می شود به خصوص هنگام مواجهه با Boss ها که شاهد تعداد چند دیالوگ تکراری از زبان آن ها خواهید شد .

بررسی DmC: Devil May Cry

نتیجه گیری
بازی Dmc: Devil may Cry که به نوعی نسخه ای بازسازی شده از سری اصلی می باشد ، در کل عنوانی خوش ساخت از آب در آمده است . اگر از طرفداران قدیمی این عنوان نباشید به راحتی با آن ارتباط برقرار خواهید کرد و با آن هیچ مشکلی نخواهید داشت و تا مدتی سرگرمتان خواهد کرد . اما اگر از گیمرهایی هستید که سری های قبلی آن را بازی کرده اید و با آن دانته خاطرات خوشی دارید ، موضوع کمی فرق می کند و ممکن است این بازی را حتی در حد نام Devil may Cry ندانید !


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







موضوعات مرتبط: نقد و برسی
[ پنج شنبه 29 اسفند 1392 ] [ 14:29 ] [ علی امیدی ]
[ ]